تونل انجماد بستنی و شکلات

تونل‌ انجماد بستنی و شکلات معمولاً در تأسیسات تولید بستنی و شکلات در مقیاس بزرگ استفاده می‌شوند، جایی که حجم بالایی از بستنی و شکلات باید به طور کارآمد و مداوم تولید شود. آنها نقش مهمی در حصول اطمینان از اینکه بستنی با استانداردهای کیفی مطابقت دارد و یک خوراک یخ زده خوشمزه و رضایت بخش را برای مصرف کنندگان فراهم می کند، بازی می کنند.

تونل انجماد بستنی چیست ؟

تونل انجماد بستنی یک دستگاه تخصصی از تجهیزات مورد استفاده در فرآیند تولید بستنی است. این یک سیستم برودتی است که به سرعت مخلوط بستنی را منجمد و جامد می کند و اطمینان حاصل می کند که محصول نهایی دارای بافت و قوام مطلوب است.

ICE Cream Freezing Tunnel

 

تونل انجماد بستنی از یک محفظه طولانی و محصور تشکیل شده است که یک تسمه نقاله از آن عبور می کند. مخلوط بستنی فرم گرفته در مسیر نوار نقاله حرکت می کند و سپس از طریق منطقه انجماد منتقل می شود. منطقه انجماد دما بسیار پایین دارد که معمولاً بین ۳۰- تا ۴۰- درجه سانتی گراد، با استفاده از ترکیبی از سیستم های تبرید و هوای سرد در گردش، حفظ می شود.

همانطور که مخلوط بستنی در امتداد تسمه نقاله حرکت می کند، در معرض دمای بسیار سرد در منطقه انجماد قرار می گیرد. این باعث می شود که محتوای آب در مخلوط به سرعت منجمد شود و کریستال های کوچک یخ را تشکیل دهد. فرآیند انجماد سریع برای ایجاد بافتی صاف و خامه‌ای در محصول نهایی ضروری است، زیرا از تشکیل کریستال‌های بزرگ یخ جلوگیری می‌کند که می‌تواند بافتی دانه‌دار یا یخی به بستنی بدهد.

برای اطمینان از انجماد یکنواخت، تونل انجماد بستنی ممکن است دارای چندین ناحیه خنک کننده باشد، جایی که با حرکت بستنی در امتداد تسمه نقاله، دما به تدریج کاهش می یابد. این امکان کنترل دقیق بر فرآیند انجماد را فراهم می کند و اطمینان حاصل می کند که بستنی به قوام مطلوب خود می رسد.

هنگامی که بستنی از منطقه انجماد عبور کرد، کاملاً منجمد می شود و می توان آن را بسته بندی کرد. بستنی منجمد سپس به تجهیزات دیگر برای بسته بندی، مانند ماشین های پرکن وان یا خطوط اکستروژن برای ایجاد میله یا مخروط بستنی منتقل می شود.

پس از تولید و بسته بندی بستنی آنها را به سردخانه زیر صفر زیر صفر منتقل می نمایند و در دمای ۱۸- درجه سانتی گراد نگهداری می نمایند.

تجهیزات تونل انجماد بستنی

در ساخت تونل انجماد از تجهیزات و قطعات مختلفی برای سیکل تبرید، سازه و بخش های متحرک استفاده می شود که بسیار تخصصی می باشند. به عنوان مثال در سیکل تبرید این دستگاه از تجهیزاتی چون کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، شیرآلات و کنترل جات مختلفی استفاده می شود تا عملیات انجماد محصول انجام شود. در ادامه به بررسی چند قطعه مهم تونل انجماد بستنی می پردازیم

موتور تونل انجماد

در ساخت تونل انجماد بستنی و شکلات توصیه می شود که از کمپرسور های دور مرحله ای استفاده شود که مبرد را به صورت کاملا فشرده به کندانسور هدایت می نماید و توانایی تولید بار برودتی بیشتری را به سیکل تبرید می دهد. به همین دلیل با استفاده از این کمپرسور می توان دمای محیط تونل انجماد را به ۴۰ – درجه سانتی گراد برسانیم.

اواپراتور تونل انجماد

اواپراتور تونل انجماد ساختار مشابهی به اواپراتور سردخانه دارد با این تفاوت که این اواپراتور مجهز به فن های بسیار قوی می باشد و فاصله بین فین های آن نیز بیشتر می باشد. 

تفاوت تونل انجماد بستنی و بار سفت کن

تفاوت اصلی بین تونل انجماد بستنی و دستگاه بستنی ساز صنعتی در هدف و عملکرد آنها نهفته است.

یک تونل انجماد بستنی به طور خاص برای انجماد و جامد کردن سریع مخلوط بستنی طراحی شده است. از یک سیستم تسمه نقاله برای انتقال مخلوط از طریق منطقه انجماد استفاده می کند، جایی که در معرض دمای بسیار پایین قرار می گیرد.

هدف اصلی تونل انجماد بستنی این است که بستنی با جلوگیری از تشکیل کریستال های بزرگ یخ به بافت و قوام مطلوب خود برسد. تونل‌های انجماد معمولاً در تأسیسات تولید در مقیاس بزرگ برای انجماد و فرآوری مؤثر حجم بالایی از بستنی استفاده می‌شوند.

تونل انجماد سریع بستنی

از طرفی یک دستگاه بستنی ساز صنعتی وظیفه تولید واقعی مخلوط بستنی را بر عهده دارد. موادی مانند شیر، خامه، شکر و طعم دهنده ها را با هم ترکیب و آنها را با هم مخلوط می کند تا یک مخلوط همگن ایجاد شود. همچنین ممکن است دستگاه هوا را در مخلوط بگنجاند تا به بستنی بافتی سبک بدهد. دستگاه های بستنی ساز صنعتی بسته به نیاز تولیدی کارخانه در اندازه ها و ظرفیت های مختلف تولید می شوند. آنها برای ایجاد مخلوط بستنی پایه قبل از انتقال آن به تونل انجماد ضروری هستند.

به طور خلاصه، یک تونل انجماد بستنی بر فرآیند انجماد و انجماد مخلوط بستنی تمرکز دارد، در حالی که یک دستگاه بستنی ساز صنعتی وظیفه ایجاد مخلوط را بر عهده دارد. هر دوی این تجهیزات در تولید بستنی در مقیاس بزرگ بسیار مهم هستند، به طوری که تونل انجماد بستنی بافت و قوام نهایی بستنی را تضمین می کند و دستگاه بستنی ساز مخلوط اولیه را تولید می کند.

برای مشاغل کوچک که در زمینه تولید بستنی فعالیت دارند. بار سفت کن نیاز آنها را برآورده می نماید و نیازی به تونل انجماد نمی باشد و می توانند پس از تولید محصول خود آن را در سردخانه کانکسی نگهداری نمایند.

انواع تونل انجماد بستنی

مزایای تونل انجماد بستنی

مزایای تونل انجماد سریع بستنی عبارتند از:

۱. انجماد سریع: تونل انجماد بستنی برای انجماد سریع مخلوط بستنی طراحی شده است که به حفظ کیفیت و بافت بستنی کمک می کند.

۲. انجماد مداوم: سیستم تسمه نقاله تضمین می کند که مخلوط بستنی به طور یکنواخت در معرض دمای پایین قرار می گیرد و از تشکیل کریستال های بزرگ یخ جلوگیری می کند و بافتی صاف و خامه ای را تضمین می کند.

۳. ظرفیت تولید بالا: تونل های انجماد برای تولید در مقیاس بزرگ طراحی شده اند که امکان پردازش کارآمد حجم بالایی از بستنی را فراهم می کند.

۴. بهره وری انرژی: تونل های انجماد به گونه ای طراحی شده اند که مصرف انرژی را به حداقل برسانند و برای تولید بستنی صنعتی مقرون به صرفه باشند.

۵. تطبیق پذیری: تونل انجماد بستنی را می توان به گونه ای تنظیم کرد که انواع مختلف بستنی را در خود جای دهد و آنها را برای طیف وسیعی از نیازهای تولیدی مناسب می کند.

تونل انجماد کاربرد متفاوتی با سردخانه دارد و شما برای انجماد بستنی از تونل انجماد استفاده می کنید ولی برای نگهداری آن نیاز به سردخانه دارید که می توانید برای ساخت آن و استعلام قیمت به صفحه محاسبه قیمت سردخانه مراجعه نمایید.

هزینه ساخت تونل انجماد

قیمت دستگاه تونل منجمد سریع بستنی بسته به عوامل مختلفی از جمله برند، اندازه، ظرفیت و ویژگی های اضافی می تواند متفاوت باشد. به طور کلی ماشین های بزرگتر با ظرفیت تولید بالاتر قیمت بالاتری خواهند داشت. علاوه بر این، ماشین‌هایی با ویژگی‌های پیشرفته مانند کنترل‌های خودکار یا فناوری صرفه‌جویی در انرژی نیز ممکن است گران‌تر باشند.

هزینه ساخت تونل انجماد

توجه به این نکته حائز اهمیت است که قیمت تونل انجماد بستنی تنها یکی از جنبه هایی است که هنگام تصمیم گیری خرید باید در نظر گرفته شود. عواملی مانند کیفیت و قابلیت اطمینان دستگاه، گارانتی و خدمات پس از فروش و شهرت سازنده نیز باید در نظر گرفته شود.

برای دریافت قیمت دقیق دستگاه تونل سریع بستنی، توصیه می شود مستقیماً با کارشناسان فنی ما تماس بگیرید. آنها می توانند اطلاعات دقیقی در مورد مدل های خاص موجود ارائه دهند و قیمت گذاری را بر اساس نیازها و مشخصات فردی ارائه دهند.

 

2 نظر روی “تونل انجماد بستنی و شکلات

  1. محسنیان راد پاسخ

    سلام،هزینه ساخت تونل انجماد بستنی چقدر است؟ این تونل انجماد در کارخانه بستنی قرار است راه اندازی شود .

    • Farzane.Azad پاسخ

      سلام وقتتون بخیر ، هزینه ساخت تونل انجماد بستنی بستگی به ظرفیت و بار برودتی آن ، محل احداث و دیگر موارد دارد .
      پیشنهاد می کنیم جهت اطلاع از هزینه های ساخت تونل انجماد بستنی با همکاران ما در سردخانه یار تماس بگیرید تا به صورت رایگان مشاوره شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *